CARLINGS

 CARLINGS

Carlings on skandinaavinen farkkuketju ja lifestyle- konsepti. Yli 30 vuoden ajan Carlings on intohimoisesti palvellut asiakkaitaan farkkuostoksissa. Carlingsilta löydät sekä klassikot että sesongeittain vaihtuvat uutuusfarkkumallit. Carlings palvelee asiakkaitaan suurella Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

KOHDERYHMÄ

Carlingsin ikähaarukka on todella kirjava. Carlingsin tyyli ja vaatteet kutsuu ja houkuttelee enemmän nuoria asiakkaita vierailemaan, mutta maine hyvistä ja laadukkaista farkuista on myös vanhempien ikäihmisten mieleen. Kohderyhmää ovat siis kaikenikäiset, mutta rajaten noin 18-35 vuotiaat nuoret aikuiset ja suurin osa heistä on miehiä. Kohderyhmää ovat myös katumuodista pitävät ihmiset sekä merkkituotteiden käyttäjät.






MINUN ARKENI TÄÄLLÄ

Minun arkeni Carlingisilla on 4 päivää viikosta. Olen tiistaista perjantaihin, jonka aikana työnkuvaani kuuluu erinäisiä tehtäviä. 

Tyypillisiä jokapäiväisiä työtehtäviä ovat aamu siivoukset. Koska työskentelen vaatekaupassa, niin tekstiilipölystä on tullut erittäin tuttu termi. Tekstiileistä irtoaa päivittäin runsas määrä pölyä, joten aamu on hyvä aloittaa siivoamalla ne pois ennen kuin asiakkaat kerkeävät saapua. Aamu siivoukseen kuuluu siis pölyjen pyyhkiminen, imurointi, vaaterekkien moppaus, pintojen desifiointi (korona-aikana) sekä sovituskoppien peilien peseminen. Nämä työtehtävät tehdään siis joka aamu paitsi peiliä ei tarvitse pestä näin usein.

Aamu siivouksien jälkeen tarkastetaan tuotteet onko täytettävää. Minä tarkistan täytöt manuaalisesti eli katson onko tuotteista kaikkia kokoja saatavilla. Jos ei ole vien puuttuvat tuotteet myymälään. 

Tämän jälkeen puretaan kuormaa. Kuormaa tulee tyypillisesti joka päivä muutama laatikollinen. Joten välillä saattaa mennä kauemmin, kun taas välillä saattaa tulla useampi.

Siisteys on myymälässä erittäin tärkeää, sillä kukaan ei halua ostaa lattialla olevaa vaatetta tai röhnöttävässä pinossa olevia farkkuja. Usein siis käytämme aikaa vaatteiden tuotehuoltoon eli viikataan farkkupöydät siisteiksi, katsotaan ettei ylähyllyllä tuotteet ole huonosti tai hintalappu näy, suoristetaan tuotteita yms.

Näiden töiden jälkeen olen saattanut tehdä jonkun visuaalisen esillepanon, vaihtanut mallinukelle vaatteet, järjestellyt hyllyn tai seinän uudestaan.

Arkeni on siis sopivan samanlaista, mutta kuitenkin joka päivä näiden teko tuntuu uudelta, eriltä ja mukavalta. Arki vaihtelee paljon viikosta, että onko black week, joulu viikko, kampanjan vaihtoviikko vai ihan tavallinen viikko. Työt määräytyvät täysin sen mukaan.

Carlings Sellon layout



AMMATTISANASTO

  1. Blokki = Seinällä oleva yksi hyllyväli, johon asetellaan tuotteita. Esim. 3 ensimmäistä blokkia ovat kampanja aluetta.
  2. Extrenal = Ulkoisia brändejä, jotka eivät ole omaa tuotantoa, esim. Leviksen farkut
  3. Noossi = Noossi tarkoittaa pöytää, jossa on esillä omantuotannon (NOS) nimisiä housuja. Puhutaan siis noossipöydästä.
  4. OT = Omatuotanto, eli Carlingsin omat merkit kuten stay ja vailent ovat omaatuotantoa.
  5. Ufo = Hälyttimistä puhutaan ufoina, eli hälyttimen kansi on ns. ufo.

VAATTEIDEN UUDELLEEN ESILLE LAITTO

Sain järjestellä myymälän loppuosassa olevan 3 blokkia uudestaan. Käytin ohjeistetusti samoja tuotteita mitä hyllyillä oli, mutta järjestelin ne värien sekä konsepti ohjeen mukaan. Konsepti ohjeessa kaksi samanlaista tuotetta ei saa olla vierekkäin, esimerkiksi kaksi t-paitaa tai hupparia. Vierekkäin tulisi olla sellaiset vaatekappaleet, joita voisi keskenään yhdistellä ja luoda asu kokonaisuuksia, kuten t-paita ja kauluspaita tai takki ja pitkähihainen.











LEVI'S ASUSTEET

Loppu syksystä meille Carlingsiin saapui Leviksen teline, johon oli tarkoitus asetella miesten alushousut sekä t-paita pakkauksia. Telineen sain itse kasata ja järjestellä. Laitoin samanväriset alushousu paketit samaan riviin 4 jokaista kokoa. Näin ne ovat selkeästi ja helposti ostettavissa.

Markkinallisesti teline ja tuotteet saapuivat täydelliseen aikaan, sillä isänpäivä viikonloppu oli edessä ja nämä pakkaukset toimivat täydellisenä lahjana miehille.






TAKAOSAN MUUTOS

Myymälän takaosassa olevat miesten vaatteet kaipasivat pientä muutosta, joten uusin sen järjestyksen huomioiden värit, tuotteet, ajankohtaisuuden (syksy/ alku talvi).

Sain stailata myös mallinuken. Valitsin väri teemaksi vihreän sekä ruskean rennon asukokonaisuuden. Toin myös mallinuken päällä näkyvät tuotteet siihen lähelle sekä muutamia muita vastaavia tuotteita, mutta eri valmistajalta.  


ENNEN MUUTOSTA





Mallinukelta irroitetaan ensin kädet, jonka jälkeen puetaan paita. Tämän jälkeen laitetaan toinen käsi kiinni ja ujutetaan kauluspaitaan käsi, jonka jälkeen laitetaan toinen käsi hihaan ja laitetaan käsi paikoilleen.



JÄLKEEN MUUTOKSEN



Mallinuken päällä olevat vaatteet rekillä esillä.


Väri teema pysyy hyllyillä ja sivunäytöissä.

MAKIA X MAURI KUNNAS

Makialta saapui yhteistyö mallisto Mauri Kunnaksen kanssa. Kyseinen mallisto julkaistiin 22.11.2021. Meille saapui erilaisia college- paitoja, t-paitoja sekä huppareita tunnetulla Mauri Kunnas satukirja hahmojen kuvituksella. 

Mallisto on unisex ja värimaailma niissä on rajallinen. Meille saapui mustia, harmaita sekä valkoisia tuotteita, joten esillepanon värimaailman kanssa oli vaikeaa lähteä leikittelemään. Onneksi paidoissa oli hieman väriä esimerkiksi Herra Hakkarainen paidassa sekä mustekala hupparissa. 




Kuva seinästä ennen aloittamista.




Kokeilua ennen viimeistä silausta. En ollut tähän asetteluun tyytyväinen.










Lopputulos.

Vanhat tällä seinällä olleet Makian tuotteet siirsin rekille väri yhdistelmien sekä rekkien konsepti ohjeen mukaan.

Vaaterekki toteutetaan siis peilikuvana. Jos laitat kulmaan Hupparin se tulee myös toiseen kulmaan. Kauluspaita keskelle niin myös toiselle puolelle keskelle. T-paita kulmaan tulee myös toiselle puolelle kulmaan. 


TRENDIT

Kahden kuukauden aikana osaa jo hahmottaa mitkä tuotteet liikkuvat ja mitkä jämähtävät. Bändipaidat ovat tehneet suurta kauppaa. Ja vielä pienenä lisänä nämä bändipaidat ovat ''vanhoja'' sillä meiltä löytyy ac/dc, backstreet boys, mötörhead:in sekä david bowien bändipaitaa.  Joten vanha ja nostalgia ovat selkeästi olleet läsnä. 

Myös leviksen 501 on ollut kovaa menekkiä meillä ja sitä ostaa niin vanhat kuin nuoret. Levi's 501 on oikea klassikko, jota on vuosikymmeniä sitten käytetty. Nyt on hauskaa huomata kuinka yhä uudestaan ja uudestaan se tulee muotiin.

Myös kaikennäköiset oversize hupparit ja paidat ovat suosittuja. Niin merkeiltä, kuin yksiväriset. makia ja dickies merkit ehkä suosituimpia.

BÄNDI PAITA SEINÄ

Meille saapui runsas määrä uusia bändipaitoja, joista tuli pyyntö tehdä niille seinäesillepano. Tähän saimme myös ohjeistuksen, mutta pääsimme kuitenkin rakentamaan seinän rakenteet uusiksi.

Ohjeissa neuvottiin kuinka monta telineessä olevaa reikää pitää olla välissä, ennen kuin laittaa toisen tangon. 

Myös vaihdoimme graafisen ilmeen hyllyn yläosaan.






ESILLEPANO ALUEET

Otan esimerkkinä kampanja- alueen, takaseinän sekä vaaterekin.

Kampanja alue

Kampanja- alueeseen annetaan ohjeistus mitä tuotteita laitetaan ja mihin kohtaan. Määrät ilmoitetaan myös. 
Kampanja alueessa erityisesti huomioidaan, että se on siisti, houkutteleva, kaikkia tuotteita on tarpeeksi, jotta saadaan siitä mielenkiintoinen.
Alueen uudistaminen vaihtelee. Muutamasta viikosta n. kuukauteen. Yleensä se on noin kuukauden välein, mutta välillä saattaa tulla ohjeistus muuttaa kampanja- aluetta tai lisätä tuotteita sinne. 

Graafisen materiaalin paikat ovat blokkien yläosassa sekä rekkien ja pöytien keskellä, missä ne ovat parhaiten havaittavissa. Spottivalaisin osuu seinillä graafisen kuvan päälle. Valaistus on kirkas kampanja- alueella ja osoittaa myös suoraa tuotteisiin.
Kalusteet ovat mustaa metallia, puuta, ja valkoista metallia. Naisten osastolla yleensä valkoinen, mutta kalusteita on hieman päivitetty joten osa on mustia ja puisia. Kampanja- alue siis valkoinen.

Takaseinä

Takaseinän ohjeistus riippuu täysin millainen esillepano sinne kuuluu tehdä. Ohjeistuksessa kerrotaan, kuinka korkealla hyllyjen tulee olla sekä kuinka kaukana toisistaan. Nämä ilmoitetaan blokeissa olevissa rei'illä. Ohjeistuksessa kerrotaan myös koukkujen määrä onko esim. 3 koukkua ja mikä tuote tulee etummaiseen koukkuun.

Erityisesti otetaan huomiota hyllyjen korkeuksiin ja etäisyyksiin, jotta tuotteet istuvat hyvin eikä osu toisiinsa tai hyllyihin ja tankoihin.
Alueen muutos vaihtelee myös viikosta pariin viikkoon. 
Graafinen materiaali on täälläkin blokin yläosassa ja valaistus osuu myös näihin graafisiin kuviin. Graafista materiaalia ei vaihdeta näihin usein vain jos tulee jonkin sortin ''kampanja'' esim. bändipaidat.
Kalusteena toimii musta metalli ja puuhyllyt.

Vaaterekki

Vaaterekissä ohjeistuksena on peilikuva. Esittelin aiemmin miten tämä peilikuva toteutetaan eli tuotteet laitetaan vastakkain toisistaan. Ja näissä pyritään myös luomaan asukokonaisuuksia eli t-paita, pitkähihanen ja huppari. Toki t-paita rekki on eri asia.

Otetaan huomioon, että kaikkia kokoja löytyy, pysytään ohjeistuksessa, hintalaput piiloon ja siistit rekit.

Alueen uuditus vaihtelee päivistä viikkoihin. Riippuen onko alennuksia, kampanjaa tai uutuustuotteita.

Graafisen materiaalin paikka on rekkien yläpuolella. Siinä lukee hinta, tuotteet sekä joutsen merkki mikäli sellainen löytyy.

Valaistus on sama kirkas kuin koko myymälässä. Näihin ei kohdistu erikseen kirkasta valoa, mutta yleensä mallinukkeen vieressä kohdistuu.

Kalusteina on metallinen rekki.

Miten nämä eroavat toisistaan?

Nämä eroavat erittäin laajasti toisistaan, sillä ne ovat täysin erilaisia esillepanoalueita, niin kalusteiden puolesta kuin myös sijoittelun puolesta. Tottakai kaikkiin halutaan panostaa yhtä paljon, mutta kampanja- alue on tärkeä sillä se antaa ensivaikutelman myymälästä. Rekkeihin tulee panostaa sillä niistä myydään parhaiten. Ja seinä on mielenkiintoinen asiakkaalle.
Parhaiten nämä eroavat niiden vaihtelevuuden ja muutoksien kanssa. Toiseen käytetään enemmän aikaa kuin toiseen.

KAMPANJAT

Miten kampanjaesillepanot eroavat tavallisesta arjesta?

Kampanjaesillepanot ovat yleensä tuotteita, joita halutaan saada myytyä. Taannoin meillä oli farkkutarjous kampanja ja siitä osasi olettaa, että ihmisiä liikkuu ja tulee paljon ostamaan nimeomaan tarjous farkkuja ja niitähän menikin todella runsas määrä.

Kampanja eroaa mielestäni siten, että kun on kampanja niin halutaan lisätä tavallisten tuotteiden lisäksi jonkun myyntiä volyymin avulla ja pyritään herättämään mielenkiintoa asiakkaisiin.
Joten kampanjat voivat olla tapahtuma, tarjous yms, kun tavallisessa arjessa pyritään myymään kaikkea.

Graafinen materiaali usein vaihtuu kampanjan myötä. Sillä jokaisessa kampanjassa on eri tuotteet, jolloin tietty graafinen ilme ei päde välttämättä uuteen.

Myymälän layout saattaa muuttua, esim. alennuksien aikaan hylly rakenteet ja kaupan kierto saattaa muuttua. Esimerkiksi tuotteita joudutaan siirtää, kun tulee ale tuotteita tilalle. Näin ollen joudutaan tekemään tilaa muualle ja myymälän kokonaisuus saattaa muuttua.

Yleensä henkilöstön pukeutuminen ei muutu. Carlingsilla ei ole työasuja, joten työntekijä itse päättää mitä pukee. Toki suositaan, että käyttäisi omasta myymälästä ostettuja vaatteita.

MILLAISTA YHTEISTYÖTÄ TEET MYYMÄLÄN MUIDEN TYÖNTEKIJÖIDEN KANSSA?

Yhteistyömme on erittäin laajaa. Koska minulle ei kuulu tähän harjoitteluun asiakaspalvelu niin mikäli tulee kohtaaminen asiakkaan kanssa joka tarvitsee apua, niin ohjaan hänet työkaverini luo ja saatan pohjustaa heille asiakkaan tarpeita.

Myös kaiken näköinen joustaminen, tilanteiden muuttuminen, keskustelu yms. ovat minun mielestäni tärkeää yhteistyötä. 

Myös se, että ottaa ja antaa palautetta ja pyytää mielipiteitä kehittää ja opettaa ja kasvattaa yhteistyötä ja siihen kykenemistä.


MITÄ JÄTETTÄ SYNTYY? KIERRÄTYS?

Meillä myymälässä syntyy kirkaskalvo muovi jätettä, biojätettä, pahvi- ja paperijäte sekä sekajätettä. Meillä kierrätetään hyvin ja huolehditaan, että jokainen kierrätyksen kohde menee oikeaan jätteeseen. 

Meillä on kassa-alueella kierrätys laatikoita, jokaiselle omat laatikot, josta ne sitten viedään sellon kierrätyspisteelle. Siellä ne lajitellaan niille kuuluviin keräysastioihin.

KUINKA YRITYKSESI ON OTTANUT HUOMIOON HIILIJALANJÄLJEN PIENETÄMISEN?

Vuonna 2018 Carlings lanseerasi vaatemalliston nimeltä Neo-Ex, joka on täysin digitaalinen vaatemallisto. Siinä vaatteet on mahdollista ostaa vain verkkokaupasta ja ottaa käyttöön ainoastaan puhelimen välityksellä. Vaatteet ovat saatavilla ainoastaan 3D-digitaali- malleina. 

Papermag (Moen 2018) -lehti kertoo artikkelissaan, kuinka Neo-Ex mallisto ei aiheuta hiilijalanjälkeä, koska mallistoa ei valmisteta ja asiakas ei tule saamaan fyysistä tuotetta, jolloi tästä jää pois kokonaan valmistus- sekä toimitusprosessi. 

Carlingsin markkinointipäällikkö Ingeline Gjelsnes kommentoi asiaa näin:

''Tulevaisuus on täällä, ja meidän pitää mukautua ja olla asiaankuuluvia sekä asiakkaillemme, että seuraavalle sukupolvelle.''

Omassa myymälässä hiilijalanjäljen pienentämisestä huolehdimme kierrätämme hyvin ja oikeaoppisesti.

Muovijätettä vähennämme mm. siirtymällä paperisiin paketointi ja ostoskasseihin.

Yritys käyttää kestävän kehityksen materiaaleja ja useissa tuotteissa on joutsenmerkki eli puuvilla kasvatuksesta lähtien valmistusprosessia valvotaan, että se on mahdollisimman eettistä ja hiilineutraalia. Esim. kaikki Carlingsin omantuotannon tuotteet, kuten karve on joutsen merkkituotteita, joilla pyritään takaamaan mahdollisimman ekologinen lopputulos.

Pieni lisähyöty myös on, että käytämme sellon Halosella sijaitsevaa ompelupalvelua eli tuotteita ei kuljeteta lyhennetäviksi kauas vaan käytämme mielusti lähellä sijaitsevaa palvelua.

Sello on myös Suomen ensimmäinen toiminnaltaan valittu hiilineutraali kauppakeskus. Ollaan lisätty mm. julkisia kulkuyhteyksiä, että tähän tilanteeseen päästiin myös jätehuoltoa ollaan kehitetty.

Linkki Carlingsin nettisivuille jossa kerrotaan heidän kestävästä kehityksestä : CARLINGS


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

BRUNSSI

  Ihminen kuvassa Instagram 1x1 mittasuhde Flatlay Tausta