GRANIT

 GRANIT

Granit on Ruotsista lähtöisin oleva sisustusketju, jonka ensimmäinen myymälä avattiin jo vuonna 1997 Tukholmassa. Sisustuksen lisäksi käytännöllisyys ja erilaiset säilytysratkaisut ovat olleet Granitin vahvuuksia alusta asti ja tämän lisäksi valikoimiin on lisätty esimerkiksi ulkokalusteita, laukkuja ja mausteita. Granitin tuotteet ovat tyyliltään skandinaavisia ja käytännöllisiä ja ne sopivat hyvin monenlaiseen sisustamiseen. Sisustus- tuotteita on myös helppo yhdistellä keskenään, neutraalin tyylin ja värien ansiosta.

Granitin ajatusmaailma pohjautuu kestävään kehitykseen. Granit on pyrkinyt viime vuosina edistämään ihmisten ja luonnon hyvinvointia omilla valinnoillaan. Granitin tuotteet joissa toteutuu aina vähintään yksi luonnonympäristön tai sosiaalisen ympäristön kategoria merkitään Granit Care -tuotteeksi. Nämä kategoriat ovat: kierrätettyä materiaalia, ympäristö- ja eläinystävällinen, terveydelliset ja kemialliset haitat ovat vähäisiä ja sosiaalisesti vastuullinen toimittaja. Tavoitteena granitilla myös olisi, että pyrittäisiin valmistamaan mahdollisimman suurissa määrin sisustustuotteita Ruotsissa tai muualla Euroopassa. 

GRANITIN TUOTERYHMÄT

Granit tunnetaan parhaiten hyvistä säilytys ratkaisuista. Tuoteryhmään kuuluu siis erilaisia laatikostoja, säilytystiloja, hyllyjä yms. Tämän lisäksi ollaan myös panostettu siihen miltä ne näyttää ja tuntuu. 

Tuoteryhmiä siis ovat sisustus, keittiö- , säilytys-, toimisto-, kylpyhuone -, puutarha- sekä sisustus tarvikkeet.








GRANIT ESILLEPANOT

Granitilla on oma tyyli asetella tuotteet hyllyihin ja esille. Jos tuote on hyllyssä niissä suositaan usein ''peili- tekniikkaa''. Tämä tarkoittaa sitä, että aina kahdesta hylly rivistä tehdään toistensa kopiot. Sama ylhäältä päin nähtäville hyllyille. Peilikuva hyllyjen väliin jää yleensä yksi rivi jolla pyritään katkaisemaan tämä peilikuva ja siihen yleensä laitetaan vain yhtä tuotetta, jolloin raja on selvä.

Granit haluaa myös esillepanoissaan lisätä kiinnostusta lisäämällä niiden volyymia. Eli jos kampanjaan tulee rottinkisia koreja. Niiden esillepano on runsas ja täynnä eli kaikki laitetaan volyymina. 

Esillepano alueita meiltä löytyy mm. Kampanja- pöytä, joka vaihtuu usein ja on heti myymälän sisäänkäynnissä. Keittiö alue, kylpyhuone, puutarha ja ruukut, toimisto sekä  sisustus.

GRANIT SANASTO

Visualistin sanoja, joita olen oppinut on.....

Aktivointi = Tehdään tuotteesta mielenkiintoinen ja lisätään myyntiä

Ständi = Tuotteen hinnalle teline, joka on yleensä isommalla merkitty tuotteen viereen.

Dymo = Teippikone, jolla kirjoitetaan tekstiä, esim. tuotteen aktivoimiseksi.

Expo = Expo voi olla mitä vaan, millä voi luoda tuotteelle käyttötarkotuksen. Esim. myynnissä olevaan pressopannuun laitetaan kahvipapuja sen käyttötarkoitusta varten ja näin innostetaan asiakkaita tuotteen hankintaan tai laitetaan lasipurkkiin esim kuivaherneitä.

Grå backen = Laatikko jossa säilytetään tuotteita, jotka ei mahdu esille. 


LISÄMYYNTI JA RISTIINMARKKINOINTI

Lisämyynti voi olla palvelu- tai tuotemyyntiä ja siinä pyritään saamaan asiakas ostamaan jotain mitä hänen ei alunperin pitänyt ostaa. Lisämyynti voi myös olla kytköksissä asiakkaan tarkoituksen mukaiseen ostokseen, esim. asiakas tuli ostamaan valaisinta ja ostaa lisämyyntinä sille hehkulampun.

Ristiinmarkkinoinnissa tyypillistä on, että tehdään halutusta tuotteesta esillepano esim. pussilakana- setti. Pussilakanoista tehdään esillepano ja lakanoiden päälle laitetaan viltti, koristetyynyjä, tarjotin ja teemuki. Näillä keinoilla pyritään kauppaamaan lakanoiden kanssa oheistuotteita.

Omassa työssäni lisämyynti näkyy parhaiten, kun myyn asiakkaille kasveja niin tarjoan kasville ruukkua, tai kun asiakas ostaa valaisimen tarjoan hehkulamppua tai asiakas ostaa kynttilän kerron siinä olevan tarjous osta 3 maksa 2.
Keinoja on monia mutta uskon, että paras lisämyynti syntyy hyvästä palvelusta, joten pyrin parhaani mukaan palvelemaan asiakasta niin, että hän kokee tarvitsevansa jonkun tuotteen sen lisäksi. 

Ristiinmarkkinointi näkyy omassa harjoittelupaikassani mm. Keittiö osastolla. Meiltä Granitista löytyy keittiönpöytä, jossa on kaikenlaisia kattaus astioita ja kulhoja. Lisäämme ristiinmarkkinointia käyttämällä esimerkiksi servettejä, jolla luodaan vaikutelmaa juhlapöydässä. Juhlapöytään lisäämme kynttilöitä ja kasveja sekä maljakoita. Näiden esillepanojen ansiosta ihmiset osaavat yhdistellä tuotteita ja niiden käyttöä toistensa kanssa ja toivottavasti myös inspiroituvat järjestämään esimerkiksi juhlia.



Vaihdoimme kassa-alueelle esillepanoa. Laitoimme syksyä varten uusia makeispusseja kassalle. Makeisia voi löytää tavallisesta ruokakaupoista myös kassan lähettyviltä ja usein asiakas tekeekin tämän ostopäätöksen hetken mielijohteesta. Pusseja meni kaupaksi hyvin tältä alueelta ja tämä loi hyvää lisämyyntiä. 
Askartelin syksy tunnelman luomiseksi erilaisia puiden lehtiä ja yhteen kirjoitin ''Have a great autumn'', jonka myötä pyrin siihen, että asiakkaille tulisi hyvä ja lämmin olo tästä ja ehkä insipiroituisivat ostamaan näitä pusseja vaikka lahjaksi.

Ristiinmyyntiä lisättiin luomalla tälläisiä valmiita lahjapussi- ideoita. Lahjapussissa oli makeisia sekä teetä. Niitä oli myös valmiina kassalla, joten tarjosimme valmiita lahjaideoita.








TRENDIT

Sisustus- liikkeissä trendit ovat yleensä saman tyylisiä. Olen kierrellyt pitkin harjoittelujaksoa eri liikkeissä mm. h&m home, cafelatte lifestyle ja søstrene grene:ssä ja olen vertaillut niissä myytäviä tuotteita. 

Värimaailma on useassa myymälässä sama. Maanläheisiä sävyjä korostetaan ja käytetään paljon huonekaluissa sekä luonnolliset materiaalit kuten rottinki ja boho henkiset tavarat ovat muotia. Kuitenkin halutaan erottua jollain yhdellä räväkällä sävyllä ja tuoda tätä muutamissa tuotteissa esille, esim sähkön sinistä ja pastellin värejä olen nähnyt paljon.
Myös ruukkuja ollaan tuotettu samalla tyylillä kiiltävä vaaleahko lasipinnoite vaaleassa ruukussa.

TYÖVIIKKONI


Työviikot koostuvat usein samoista asioista, mutta tehtävissä vaihtuu tuotteet ja välineet. 
Meille saapuu kuorma joka maanantai noin klo 9-10 välillä. Päivä alkaa jo 9 jolloin yleensä siivotaan myymälää ja kassa ympäristöä. Liike imuroidaan, pyyhitään pölyjä, kasveja kastellaan sekä järjestellään hyllyt siistiksi ennen kuorman purkua.
Maanantai loppupäivä menee kuorman purussa. 

Tiistait yleensä käytetään myös tavaran purkamisessa. Kun ollaan saatu suurin osa kuormasta esille, ryhdytään miettimään mihin saataisiin hyvin esille mahdollisia tuotteita ja minne ne sopivat parhaiten.

Keskiviikko ja torstait menevät usein kampanja- alueiden vaihdossa, kun kampanjan. kuuluu vaihtuu. Siihen menee paljon aikaa, sillä tuotteita siirretään alueelta pois ja yritetään keksiä niille uusi sopiva paikka, jonka myötä koko myymälä alkaa muovautua ja tavarat alkavat löytämään oikean paikkansa.

Perjantaina kun kampanja- alue alkaa olla kunnossa ja tavarat purettuna keskitymme hyvään asiakaspalveluun, näyteikkunoihin ja siisteihin hyllyihin. Jos myymälässä kaikki välttämättömät asiat on hoidettu niin mietimme miten täytämme myymälän viikonloppua varten, käymme varastossa hakemassa täydennystä ja siistimme paikkoja viikonlopuksi.


TIIMITYÖ

Koen harjoittelupaikassani hyvää tiimityöskentely meininkiä. Ilmapiiri on hyvä ja kannustava ja kaikille annetaan hyvät mahdollisuudet päästä tekemään ja kokemaan. Mielestäni työnjako on selkää ja toimivaa. Aamuvuorolla on omat hommat mitkä aamuvuoro aloittaa ja jos jää kesken niin annetaan iltavuoroon tulevalle lupa toteuttaa asia hänen tyylillään.
Roolit jakautuvat hyvin ja myös selkeästi. Aamuvuorolla on toki enemmän työtä hoitaa myymälä siistiin kuntoon ja saada se houkuttelevaksi, kun taas iltavuoro keskittyy enemmän palveluun ja myyntiin. Mutta mahdollista myös on keskustella ja pyytää, että saisiko esim. tehdä näyteikkunan tai esillepanon.



VIIKKO 1.

Ensimmäinen viikko alkoi mukavasti sain tutustua rauhassa myymälään ja siellä oleviin tuotteisiin. Mukavaa oli, että kuormaa ei tullut heti ensimmäisenä päivänä vaan oikeasti sain käyttää nämä ensimmäiset päivät tuotteita tutkiessani sekä kierrellä varastotiloja, huoltoaluetta yms. 

Pääsin kuitenkin ensimmäisellä viikolla vaihtamaan kassa-alueella olevan hyllykön. Aiheena oli back to office ja sen tyylillä toimittiin. Muutamia tuotteita aktivoin esillepanossa esim. kalenteri tauluun kirjoitettiin ns. ''suunnitelmia'' mihin sitä voisi käyttää sekä klipsiin kirjoitettiin pieni lappu.

Ennen

Jälkeen



Ensimmäisellä viikolla aloimme vaihtamaan kampanja alueelta keittiötarvikkeita pois ja laitoimme tilalle back to office tarvikkeet. Kun kuormaa ei ollut vielä tullut niin jouduimme korvaamaan monia tuotteita mitä alueella kuuluisi olla niin vanhoilla tuotteilla. Granitilla on oma ohjeistus mitä alueelle laitetaan, joten seurasimme ohjeita ja teimme sen mukaisesti.

SUUNNITELMIA JA IDEOINTIA





TOTEUTUS



Vanhat esillepanot





Back to office

Uusi kampanja- alue.


Hyllyihin laitoimme myös toimisto aiheisia tavaroita






ESILLEPANOJA

Olen päässyt tekemään monia esillepanoja, sekä ratkaisuja miten jostain tilasta saadaan järkevämpi ja toimivampi. Esillepanojen tekemisessä opin sen, että sen pitää olla mielenkiintoinen ja siinä tulisi olla esim. Useampaa eri väriä, materiaalia ja syvyyttä. 


Näyteikkuna tyhjennettynä

Näyteikkuna toimisto- teemassa.

Vanhassa näyteikkunassa kattaus.

Näyteikkuna jälkeen back to office teemalla.



Toimisto- osastolla myös muutimme tuotteiden yläpuolella roikkuvan vanerilevyllä olevaa esillepanoa. Sillä joitakin tuotteita oli poistunut valikoimasta mm. koivuhyllyt ja korkkitaulu, joten ne piti poistaa esillepanosta.

Halusimme saada koulujen ja töiden alkajaisiksi erilaisia kalentereita myytyä. Joten käytimme esillepanossa niitä. Myös asettelimme tauluja, julisteita ja kalentereita niin, että siitä tuli mielenkiintoista katseltavaa asiakkaalle. Hyödynsimme myös puutarha osastolta lasista seinäkoristetta kynätelineenä tuotteen aktivoimiseksi. 


Ennen

Jälkeen

Vanerin toisella puolella oli vuoden 2021 kalenteri ja puinen hylly, joka oli jäänyt hieman piiloon, sen ollessa korkealla. Halusimme tehdä tähän hieman erilaista fiilistä, kun toiselle puolelle sillä tällä puolella ei ole toimisto- teema vaan kehys ja koristelu osio. 

Tässä esillepanossa halusimme käyttää rottinkisia valaisimia, joita ei ollut liikkunut kauheen hyvin hyllystä. Joten laitoimme ne esille ja ne ovatkin melkein heti nähtävissä myymälän takaosaan saavuttaessa.
Ennen

Ennen

Jälkeen


Kun saavuin elokuun alussa Granitille, siellä oli käynnissä alennusmyynnit. Muutama päivä myöhemmin päätimme, kun keittiössä ei ollut enää paljoakaan ale- tuotteita, että siirrämme ne omalle ale- alueelle, jotta saamme keittiöstä siistin. Siirsimme kiven sävyiset astiat entiselle ale pöydälle.

Ennen

Jälkeen




Kylpyhuoneen pöydälle pääsin tekemään minimalistisen esillepanon. Oli ihanaa käyttää luonnollisia sävyjä sekä kovia ja pehmeitä materiaaleja ja värejä. Pidin pöydän harmoniasta ja värimaailmasta. Pöydästä tuli raikas ja elävä ja taas tuotteet liikkuivat eri tavalla tästä pöydästä, kuin esimerkiksi hyllystä.





Lempi esillepanoni

Eniten pidin keittiön hyllyn expo- hyllystä. Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää oranssia mukia, jotta saisimme sen myyntiä kasvatettua. Mutta kokeilin erilaisia vaihtoehtoja ja tykästyimme mintunvihreän sävyyn. Loin sen ympärille keveän väri harmonian. Käytin 6-7 erialaista väriä ja sävyä sekä erilaisia tekstiilejä ja pintoja kuten lasi, metalli sekä pöytä tablettia. Näiden elementtien avulla tähän tuli paljon syvyyttä, elävyyttä sekä mielenkiintoa. 

Ennen

Jälkeen




Koko keittiö jälkeen








ISON OMENAN LOHKOTUT HINNAT

Isossa omenassa vietettiin joka syksyiseen tapaan lohkottuja hintoja 1-5.9. Granit osallistui tähän myös muiden myymälöiden seurassa. Meillä oli pitkin viikkoa erilaisia tarjouksia ja niistä teimme myymälän etuosaan esillepanoja sekä veimme mallikappaleita sinne.

Kuva otettu lohkotut hinnat lehdestä.


Pääsin tekemään myymälän ulkopuolelle olevaa ständiä. Siinä oli tarkoitus tehdä koko viikkoa koskeva ''kaikki viherkasvit -20%'' - mainos. Sain käyttää vapaata kättä eli omaa käsialaa tai Granitille määrättyä typografiaa. Halusin ehdottomasti kokeilla tätä typografian tekoa käsin. Omasta mielestä onnistuin siinä vaikka oli aluksi haastavaa saada isolle pohjalle tehtyä tekstiä.


Granit typografia



Lopputulos



1.9 Kaikki klipsivalot -20%

Klipsivalot esillä sekä lamput niiden vieressä.

Kuvan otettuani saimme idean laittaa muutaman klipsivalon malliksi päälle. Myymälämme sijaitsee Ison Omenan perällä, joten siellä on hieman pimeää. Kun sytytimme klipsivalot niin se valaisi tunnelmallisesti myös käytävää ja uskon, että tämä oli myös osa syy siihen miksi myimme näitä valoja niin hyvin.






2.9 - Kaikki tekstiilit -20%

Laitoimme myymälän etuosaan myymälän isompia tekstiilejä, kuten pussilakanat, tyynynpäälliset yms. Pyrimme myös, että ihmiset ostaisivat nyt nuo ns. '' kalliimmat'' tekstiilit.


Sisäänkäynti myymälään







3.9 Kaikki ruukut -20%

Ruukkujen alennus päivänä pystyi tehdä hyvää lisämyyntiä, sillä, kun asiakas osti ruukun tarjosimme kasvia sillä nekin olivat alennuksessa ja sama toisinpäin. Saimme monia ruukkuja myytyä kasvin ostajille.


Ruukkujen esillepano ja aktivointi kasvien avulla.


Muista päivistä minulla ei ole kuvia, kun oli viikonloppu ja itse en tehnyt esillepanoja ja ollut paikalla.

KAMPANJA- ALUE

7.9 vaihdoimme kampanja- alueen. Valikoimaan tuli uusia mukeja, vilttejä, kynttilöitä, koreja yms. Joten siirsimme nämä tuotteet heti myymälän etuosaan. Tämä kampanja pysyi meillä hetken ja sen nimi olikin ''pre- autumn'' eli alku syksy. Pariviikkoa myöhemmin vaihtui enemmän syksyiseen kampanjaan.



Sängyn rakennus - Ennen

Sängyn rakennus - Jälkeen





Syksy tuotteita, joita vaihdeltiin seuraavana kuormapäivänä.

Kampanja seinä - Ennen

Jälkeen

Näyteikkunaan teimme mukavan oloisen sängyn





KEITTIÖ - MUUTOS

Koen, että keittiö on kodin sydän, mutta myös Granitin. Se on täynnä kaiken näköistä mitä asiakkaan tekee mieli koskettaa ja ihailla. Granitin keittiö on värejä ja materiaaleja täynnä oleva upea paikka.

Vaikka keittiö on ollut kokoajan lähes siisti ja esillepanot hienoja, mutta kuitenkin tulee sitäkin päivittää ja vaihdella tavaroiden paikkoja ja saada uusia tuotteita esille. Tässä on muutamia keittiön kuvia matkalta.

'
Deli hylly  - Ennen

Deli hylly- Jälkeen pienen fiksauksen







KEITTIÖ TÄLLÄ HETKELLÄ

Keittiössä tapahtui viikolla 38 suuri muutos, kun laitoimme pöydät kokonaan uusiksi. Käytimme osittain samoja tuotteita, mutta halusimme eri tavoin tuoda niitä esille.  Ensimmäisessä pöydässä olin paljon lämpimiä sävyjä ja paljon puu- materiaaleja joka meinasi tuottaa ongelmia sen hahmottamisessa. Pyöritimme pitkään tuotteita ja pyrimme ratkaisemaan mikä sopii minkäkin viereen. Mielestäni lopputulos oli todella siisti ja selkeä. 

Pidin toisen osan keittiön tunnelmasta ja värimaailmasta. Se oli erittäin juhlallinen, siisti ja ylellinen. Tämän pöydän ilme muuttui paljon, kun tilalle tuli sähkönsinisiä astioita ja oranssin sävyjä. Sähkönsiniset lasit ovat Granitin uutuus, joita tuli sitten yhdistää näihin syksyisiin sävyihin. Totesimme, että kylmien sävyjen esillepanojen luominen oli todella paljon helpompaa, kuin lämpimien. Lämpimät sävyt tuntuvat herkästi tunkkaisilta ja siltä ettei ne hengitä.


Keittiö - Ennen



Keittiön toinen osa - Ennen

Keittiö - Jälkeen

Lisäsimme vihreitä koristepulloja keittiön kattoon luodaksemme maalaiskeittiö tunnelmaa



Keittiön toinen osa - Jälkeen











ISON OMENAN KIERRÄTYS / GRANITIN KIERRÄTYS

Isossa Omenassa on todella hyvät kierrätys pisteet. Jokainen jäte joka myymälässä syntyy pystytään kierrättämään. Myymälässä meillä on pienet roskakorit, jotka tyhjennetään aina silloin, kun toinen tulee työvuoroon. Silloin on paras hetki viedä niitä eikä myymälää tarvitse sulkea täksi ajaksi, sillä myymälässä on toinen työntekijä.

Jätettä meillä syntyy kuorman purkamisessa, asioiden mennessä rikki, taukotiloissa syntyvästä jätteestä, reklamaatio jätteestä. Meillä on mahdollisuus kierrättää energiajätteet joihin kuuluu muovit, styroksit. Pahvi jätteet joihin kuuluu kuormasta syntyneiden pahvien kierrättäminen. Sekajäte johon kuuluu kaikki mitä ei voi erikseen kierrättää. Kalvomuovi johon kuuluu kirkas muovi sekä kuplamuovi. 












MYYMÄLÄN SKANNAUS



Millaisin visuaalisin keinoin työssäoppimispaikkasi rakentaa visuaalista identiteetiään? 

Granit eroaa muista myymälöistä vahvasti tyylillään. Myymälän tuotteet ovat kaikki myytävänä ja ne ei eivät ole esille alkuperäisissä paketissaan  Myymälä on todella rento sillä siellä olevat kasvit ja sisustus elementit luovat rentoa tunnelmaa. Tuotteita laitetaan esille volyymina joka poikkeaa myös muista myymälöistä sillä usealla myymällä myyntikappaleita on vain muutama esillä. Tavaroille on tyypillistä, että ne voivat olla yhdessä paikassa tai pitkin myymälää, jotta joku asiakas kiinnittäisi niihin huomiota vaikka myymälän perällä mutta ei etuosassa. 
Myymälän identiteetti on myös todella luonnon läheinen sen materiaalien ja värien ansiosta. 

Mitä näet ensimmäisenä kun lähestyt yritystä?

Ensimmäisenä kaukaa näkee jo vilauksen näyteikkunoista. Tällähetkellä meillä on heinäkori esillepano toisessa ikkunassa ja toisessa pedattu sänky esillepano. Myymälän edessä aukeaa koko myymälä. Etu osassa on kampanja alue, jossa myydään erilaisia kausi tuotteita, esim kynttilät ja lakanat. Myymälän oikealla puolella on melkoinen kasvitaivas joka kutsuu asiakkasta tutkimaan sitä.

Millainen sisäänkäyntialue on?

Sisään käynti alue on siisti, avara ja tilava. Heti sisään käydessä on monta erilaista osiota havaittavissa kuten kampanja alue, ruukut, keittiö, kasvit. Sisäänkäynti alue pidetään esteettömänä, jotta asiakkaiden on helppo tulla sekä houkuttelevana. Sisäänkäyntialueella on myös heti tarjolla käsidesiä hygienian turvaamikseksi.

Millaiset teippaukset, matot, a- telineet, valaistus, näyteikkuna jne ovat?

Myymälässä on teippauksia esim. turvaväleistä. Niissä tyyli on pelkistetty. Mustalla pohjalla lukee valkoisella pidä turvaväli Granitin omalla fontilla. Seinissä ja näyteikkunoissa olevat teippaukset ovat pelkistettyjä kirjain teippejä, joista tulee yrityksen nimi selville.

Myymälässä ei ole sillä tavalla mitään mattoja, jos käytämme esillepanoissa, myymälässä yms mattoja ne ovat yleensä myyntikappaleita. 
A- telineet ovat mustia mattapintaisia n. A4 kokoiselle ja siitä vähän pienemmälle. Myös granitissa käytetään pieniä hintalappuja jotka laitetaan magneetilla tai klipsillä kiinni.

Millaiset värimaailmat,kalusteet, materiaalit, graafiset materiaalit, ykköspöytä yms?

Granitin värimaailma on todella luonnollinen ja luonnonläheinen. Siellä suositaan paljon vaaleaa ja tummaa kaikissa sen luonnonväreissä. Materiaalit hipovat tätä samaa periaatetta, mikä myös lisää värimaailmaan lisää värejä, esim. rottinki tuo ruskeaa sävyä, betoni tuo harmaan sävyjä, bambu tuo vaalean ruskeaa yms.

Kuinka tilassa ohjataan liikkumistasi?

Granitilla ei ole pakotettua suuntaa, kuin esim. Tiger myymälöissä. Granitilla on ns '' yksi'' pääkäytävä, joka kiertää koko myymälän, mutta siitä erkanee reittejä mm. keittiöön, sisustusväleihin, kylpyhuoneeseen ja puutarha puolelle. Joten reitti on aika tutkittava ja vapaa. Ihmiset kiertelevät sitä mukaa mikä kiinnostaa eniten ja käyvät eri reiteille niin sanotusti.


Tutki vieläkin tarkemmin miten mm. hintaviestintä, kuitit, pakkausmateriaalit on ratkaistu?


Tuotteisa on kiinni hintalaput, joka kertoo tuotteille hinnan. Jos näin ei ole esim. kynissä meillä ei ole hintaa niin ne asetellaan esim lasipurkkiin ja purkkiin kirjoitetaan tuotteen hinta.

Kuitit meille tulostuvat perinteisesti. Kuitti on myös mahdollista saada asiakkaan sähköpostiin hänen liittyessään kanta-asiakkaaksi.

Pakkausmateriaalit tuotteissa meillä on vähäistä sillä tuotteet myydään ilman pakettia. Tarjoamme asiakkaalle paperikassia tai silkkipaperia ostoksien ympärille näiden suojaamiseksi. Kuormapäivänä tuotteet saapuvat pahvilaatikoissa, jotka kierrätetään.

Millainen on kassa-alue ja miten siellä toimitaan? 

Kassa- alueen tulee olla siisti. Meiltä löytyy yksi kassa ja jokaiselle on omat tunnukset. Kassalle ei kerätä ylimääräistä roskaa työn helpottamiseksi.
Pyritään myös siihen, ettei kassan takana oltaisi kaksi samaan aikaan, jotta se ei näyttäisi asiakkaan silmiin huonolta.
Kassalla muistetaan hyvä asiakas palvelu ja kuunnellaan asiakasta.

Millainen on viimeinen näkymä kun poistut tilasta? 

Viimeinen näkymä kun poistuu myymälästä on myymälän avautuminen käytävälle. Katosta roikkuu koristeet, kävelet kampanja- alueen sekä puutarha alueen välistä. Se on valoisa ja siisti. Matkalla vielä muutama esine korostuu spottivaloista.

 Kuinka asiakasta tervehditään, palvellaan ja kiitetään?
 
Asiakasta tervehditään aina jos et ole häntä vielä nähnyt. Mutta yleensä asiakkaan saapuessa myymälään tervehditään ja kysytään kuinka voidaan auttaa.
Jos asiakas tarvitsee palvelua niin tuotteet mitataan hänelle, kerrotaan materiaalista, jos meidän myymälässä ei ole niin ohjaamme hänet läheiseen myymälään jossa tuotetta löytyy.
Kiittäminen tapahtuu kassa-alueella, kun asiakas on tehnyt ostokset. Kiitetään ja sanotaan hyvät päivänjatkot. Jos asiakas ei kuitenkaan osta mitään, kiitetään silti ja tervehditään tämän lähtiessä.

Tutki vielä lopuksi yrityksen painettu esite- ja mainosmateriaali sekä verkkosivut ja somekanavat. Puhuvatko verkkosivut ja yritys samaa kieltä? Perustele mielipiteesi. Käytä tehtävän apuna valokuvaa, videota ja piirroksia.

Yrityksen yleisilme ja materiaalit puhuvat mielestäni samaa kieltä. Typografia on selvä ja yrityksen kuvat istuvat hyvin yrityksen ilmeeseen. Ne ovat erittäin visualistisia, varsinkin verkkokaupassa.

Ne ovat kaikki pelkistettyjä, ei leikitellä liikaaa. Luodaan kuvista tunnelmallisia ja korostetaan käyttötarkoitusta.

verkkokauppa : GRANIT 
Instagramn : GRANIT - IG


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Impressionismi ja jälki- impressionismi

  IMPRESSIONISMI Impressionismi oli taiteen suuntaus, joka vaikutti vuodesta 1860 -1900 luvun alulle. Sen alkamis paikkana toimi Ranskan Par...